lördag 8 maj 2010

Ensam hemma... nästan

Så har då Christin åkt till London med sin mamma och moster. Kvar i Vellinge sitter då jag och Mollie och den sistnämnda sover mest hela tiden. Känns ganska ensamt men man får ju passa på att göra saker som man är själv om att uppskatta.

Jag har funderat en del på vad jag skall göra med den förhoppningsvis stora skörden i höst och har nu kommit fram till lite olika saker. Nästan allt måste dock testas först så det är det jag tänkt sysselsätta mig med de närmsta dagarn.

Att torka chili har jag testat och jag har även malt ner den till pulver och krossat till flakes. Man kan även frysa frukterna hela eller urkärnade men det finns ju fler saker man kan göra som både är godare och roligare. Hittade ett recept på en chilisås, typ tabasco, på Örtagårdens hemsida. Den var jag tungen att pröva så det var bara att ge sig iväg och inhandla lite habanero. Nedan har ni receptet.

12 Habanerofrukter, rensade
1 dl hackad lök
2-4 vitlöksklyftor
1 msk olja
1 dl tärnad morot
1 dl vinäger
½ dl lime juice
1 dl apelsin juice
1 dl mango eller papaya juice
1 tsk salt

Bryn löken och vitlöken försiktigt i oljan tills den mjuknar, tillsätt morötter och lite vatten. Låt sjuda i ett par minuter, morötterna ska vara mjuka. Kör blandningen plus Habanero-frukterna i mixer. Tillsätt de andra ingredienserna och låt sjuda i 5 minuter. Färdigt!

Jag halverade allt i receptet för 0,5 Liter chilisås kändes lite för mycket för mig. Resultet blev riktigt bra! Härlig och mycket speciell smak och riktigt STARK! Lika bra att börja härda sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar