söndag 16 september 2012

Någon som vet vad detta är?

Fick in löss på balkongen för en tid sedan. Någon vecka senare såg jag en massa små helt svarta kryp, storlek som bladlöss men med mycket kraftigare ben. I ren förskräckelse försökte jag få bort alla angripna blad, vilket jag turligt nog misslyckades med, då dessa kryp förmodligen käkar bladlöss. Idag kan jag knappt hitta en enda lus men det springer fortfarande omkring en massa svarta kryp, som är betydligt mycket större nu än från början, och är lite farligt orange på ryggen. Någon som vet vad detta är för något? Har försökt hitta den på internet men inte lyckats.


6 kommentarer:

  1. Grym blogg! Har själv precis gjort årets chilipulver av Trinidad Scorpion och Bhut Jolokia, riktigt bra drag i det! Har dock sett att även min TS-planta har blivit angripen av de små lössen! Finns det något effektivt sett att bli av med de små rackarna? Tänkte nämligen övervintra plantan
    !

    SvaraRadera
  2. Jättesvårt att säga.. Jag övervintrade plantor som det fanns löss på. Trodde att de små kräken gick å dog när jag klippte ner plantorna men de la förmodligen ägg i jorden vilket resulterade i ganska omfattande och väldigt tidiga angrepp säsongen efter. Den säsongen blev mer eller mindre förstörd så jag kommer inte att övervintra fler plantor. OM du väljer att göra ett försök så är nog kemiska vapen det bästa alternativet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nu skurit ner plantan men även gett den ny fräsch jord inför vintern. Alla bladlössen var uppe i "kronan" på plantan, dvs att de tycks vara borta nu. Plantan utsöndrar ju tydligen något form av ämne som drar till sig bladlöss eftersom den inte är nöjd så jag hoppas lite fräsch jord eventuellt gör den på bättre humör! Ett litet experiment då jag aldrig övervintrat en planta, men vi får se var det slutar men kan återkomma om jag lyckas starta nästa säsong utan några löss som förstör!

      Radera
  3. Uppskattar svaret, får se om det finns några lösningar för det är ju som sagt exakt samma scenario. Hade varit jävligt roligt att ha just trinidad scorpion kvar eftersom den antaligen producerar som ett riktigt monster andra omgången! Återkommer om jag hittar något effektivt!

    SvaraRadera
  4. Ser ut som en nyckelpigelarv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stämmer! Trodde inte att det var en larv med tanke på att den hade 6 kraftiga ben men så fel jag hade. Det förklarar varför det inte finns en enda bladlus kvar. Glupska rackare :)

      Radera