lördag 28 maj 2011

Första lilla skörden

Jag hade egentligen tänkt låta frukterna hänga kvar men jag kunde inte hålla mig så i onsdags var det fröinsamling och provsmakar dag. Från vänster har vi Cumari, Bhut Jolokai, Short Yellow Tabasco och en ensam Inca Red Drop. Sen allra längst ut till höger har vi den okända sorten som skulle vara Scarlet Lantern men som inte är det. Den provsmakades i samband med fröutvinningen och jag lovar att det inte fanns några som helst spår av chinense i smaken. Den smakade inte alls bra men var relativt stark så lite nytta gjorde den i alla fall. Den kommer inte att odlas för hushållsbehov kommande år men kanske till fönsterbrädan som prydnad för växten ser lite häftig ut.

3 kommentarer:

  1. Se där....Även i storstadsdjungeln finns det hopp om mänskligheten. Bhut:en förmodar jag är övervintrad, annars blir jag förnärmad och börjar överväga att byta Capsicumnörderiet mot frimärkssamlig.

    Tittade på mina Short Yellow Tabasco häromdagen och konstaterade att de var i samma oranga nyans som dina. Trodde att de skulle bli gule och avvaktade skörd, men nu jävlar hänger de löst om det ska vara på det viset.

    Ha det gott i helgen och titta ner om du vill ha en fika och lite frisk luft för en stund.

    SvaraRadera
  2. Jo, Bhut:en är övervintrad och moder till alla lössen som vandaliserar min djungelbalkong.

    Kanske kan svänga förbi nästa helg med Mollie och inspektera odlingen, äta lite chili och kanske ta en kopp fika. =)

    SvaraRadera
  3. Titta isåfall ner på Söndag om det passar.

    SvaraRadera