fredag 20 maj 2011

Hur svårt kan det vara..

Att lägga rätt frö i rätt påse? Har från början tyckt att min Scarlet Lantern inte ser ut som en chinense och efter att ha sett ett livs levande exemplar hemma hos min syster så konstaterade jag att min växt INTE är Scarlet Lantern. Men vad är det för sort? Någon som vet? Jag är ganska säker på att detta är en annuum, förmodligen en prydnadschili, om nu det kan vara till någon hjälp


Någon som vill smaka? Började skifta färg för 2 veckor sen ungefär och har under den senaste veckan fått en riktigt djup och härlig röd färg. =)


Snart dags att testa göra ny hot sauce med Short Yellow Tabasco. Behöver nog ett tiotal frukter till för en lagom dos men om en vecka så!


Cap 1564 börjar se riktigt fin ut och den blommar riktigt bra. Frågan är nu bara vilken färg frukterna får när de är mogna. Röda kanske? Upptäckte idag att även bladlössen uppskattar denna vackra planta så nu är det krig på alla fronter, både utomhus och inomhus. Jag lägger pinsamt många timmar i veckan på att bekämpa de små asen och kommer väl få göra det fram tills säsongen är över. Tänk så mycket tid jag hade haft över att göra andra nyttiga saker istället för att klämma löss..


Min Cumari har även den börjat mogna. Den skjuter iväg hur många blommor som helst men av någon anledning så är det bara en i varje förgrening som bildar frukt. Märkligt...


Inca Red Drop bär så mycket frukt att grenarna snart ligger på golvet. Jag har börjat klippa av topparna så den inte skall fortsätta utvidga sig för den klarar inte av mycket mer än vad som är på den just nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar