söndag 13 januari 2013

Snart är det dags

Jaha..

Så var det åter igen dags att starta ett nytt chiliår och i år bestämde jag mig för att senarelägga starten en månad för att slippa den akuta platsbristen som uppstod i mitt enda söderfönster runt mars-april förra året.

Eftersom jag inte har allt för stort utrymme att svänga mig på bestämde jag mig för att "bara" testa 25 sorter i år, 6 nykomlingar och 19 gamla beprövade.

Redan förra året bestämde jag mig för att i år odla någon slags "körsbärs chili". Det blev Hot Tomato (c. annuum), som dock verkar kunna bli stor som en tomat, men men..

Aji Cachucha (c. chinense) är en annan spännande sort från Cuba. Den ska tydligen inte ha den där karaktäristiska chinense smaken och dessutom sakna styrka helt.

Varje år måste någon form utav Jalapenoliknande chili odlas och i år föll valet på Jalapeno Hercules (c. annuum). Vet inte mer om denna än att den skall vara lite längre än en vanlig jalapeno.

Övriga nyheter för i år blev Pequante (c. baccatum), Petenero (c. chinense), och Trinidad Perfume (c. chinense). Den kompletta listan blev enligt följande

Aji Cachucha Chinense
Aji Crystal Baccatum
Ancho Grande Annuum
C02598 Baccatum
Cayenne Golden Annuum
Chocolate Bhut Jolokai Chinense
Datil Chinense
Ethiopian Peppertree Baccatum
Habanero Big Sun Chinense
Hot Fish Annuum
Hot Tomato Annuum
Jalapeno Hercules Annuum
Kongo Black Chinense
Mustard Habanero Chinense
Paper Lantern Chinense
Pequante Baccatum
Petenero Chinense
Red Savina Chinense
Ring of Fire Annuum
Rocoto Canario Pubescens
Rocoto de San Isidro Pubescens
Serrano Tampiqueno Annuum
Trinidad Perfume Chinense
Trinidad Scorpion Morouga Blend Chinense
Vit Rocoto Pubescens

Nu väntar jag bara på fröleveransen, sen bär det iväg!

2 kommentarer:

  1. Underbart att se! Har själv startat min odling & de njuter förnuvarande under lampan :)! Ser fram emot att följa din chiliodling!

    SvaraRadera
  2. De växer snabbt de små liven.. =)

    SvaraRadera