söndag 13 juni 2010

En uppdatering

Så har den första frukten börjat växa. Det roliga är att på denna växt slår det ut nya blommor varje dag och har gjort det den senaste veckan. Gjorde en liten snabb överslagsräkning på hur många knoppar den har på gång och det är fler än 150. Tänkte låta denna stå kvar i liten kruka då den ändå inte blir speciellt stor. Kan vara bra om man vill ta in den och ha i köket över vintern.






På andra bilden ser ni plantan med den lilla frukten. Apachen skall inte bli så mycket större än så men den kan givetvis buska till sig ganska mycket mer. Man skall nämligen inte knipsa tjuvarna för det kommer frukt i dem också.


Sen har vi en C. chinense, i detta fallet en Caribbean Red. Den har vuxit till sig riktigt bra och jag önskar och hoppas att den sätter lite fruktämnen snart. Har en annan habanero som planterades strax efteråt som fått sina första knoppar. Lite roligt är det för det var frön från en frukt jag handlat på Willys. De växterna kan vara framtagna för att producera snabba och stora skördar. Jag hoppas på det i alla fall.


Den roligaste överraskningen för mig är dock att min Rocoto börjat pressa fram små blomknoppar. De är än så länge så små att de kan vara svåra att upptäcka. Kan ni se knoppen på bilden nedan? Mitt på bilden, mitt i grenklykan. Hoppas verkligen att jag hinner få frukt på denna innan säsongen är över.

På sista bilden ser vi sista sådden för denna säsongen. De som är större är några plantor extra med Cayenne Golden, Cayenne Long Red Slim och Early Jalapeno. De skall vara så pass snabba att de förhoppningsvis skall hinna ge mogen frukt innan säsongen är över. Jalapenon skall det inte vara några problem med om man kan tänka sig att äta eller använda dem gröna och det finns det väl ingen som har något emot.

De små skotten som knappt tittar upp över ytan är plantor som skall få övervintra till nästa år. Alla är C. Pubescens och de flesta är någon variation av Rocoto. De är lite mer tåliga när det gäller temperatur och borde passa den svenska sommaren och hösten bäst av de sorter som jag odlar för tillfället. Roliga små växter med ludna blad, frukter som blir stora som äpplen och som skall vara ganska så starka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar