lördag 25 september 2010

Siameser och världsrekordhållare

Ja min Scotch Bonnet Yellow har producerat en siames. Bägge är pollinerade så det skall bli intressant att se hur de ser ut när de väl börjar växa.


Min fatalii ville inte vara sämre den och har också producerat ett sammanväxt par. De ligger dock lite efter i utvecklingen. Mitt "växtrum" är nu färdigt här hemma så de får bägge flytta in i värmen om ett par dagar.


Ett mysterium är löst!

NuMex Joe E. Parker som jag från början misstänkt vara något helt annat är faktist en Scotch Bonnet Chocolate. På bilden nedan framgår inte detta helt men man kan se tendensen. Jag har i vilket fall skördat några frukter och de var chokladbruna och mycket starka. På ett sätt var det ganska tacksamt då min "riktiga" Scotch Bonnet Chocolate bara har producerat 4 frukter.


Hur lång tid skall det behöva ta för min Rocoto Orange att mogna? Första frosten närmar sig oroväckande snabbt och jag e så förbaskat sugen på att smaka. Helt okej storlek på frukterna på denna planta.


Världsrekordhållaren Bhut Jolokai håller på att mogna! Efter flytten in i stugvärmen för ett par veckor sedan tappade den alla blad förutom dem på stammen så jag var en smula orolig. Massakerade plantan 'a la' Janne i hopp om att frukterna skulle skynda sig att mogna. Nu vet jag inte om det var detta ingrepp som gjorde det men det skadade bevisligen inte mognadsprocessen i alla fall. Som en bonus har det även börjat skjuta ut en mängd nya skott och en del nya blomknoppar så det kanske blir en skörd till senare i vinter.

2 kommentarer:

  1. härligt med rocoto, hoppas den mognar. annars funkar den fint som omogen oxå.

    SvaraRadera
  2. Jag har aldrig smakat på en Rocoto men har läst mycket om dem och det är mest positiva omdömen.

    De har hängt där fullvuxna i snart två månader så jag tycker att de borde mogna snart. Temperaturen ute är tyvärr inte direkt gynnsam för mognadsprocessen så jag hoppas på att det skall bli lite varmare ute igen, innan frosten sätter igång.

    SvaraRadera