fredag 1 oktober 2010

Supergod Chilisås!

Testade denna sås för ett par veckor sedan och jag måste säga att det var den godaste chilisåsen jag smakat på. Jag tror till och med att Rökmästaren Janne skulle uppskatta denna då man inte känner smaken av vinäger trots att det är lite i. Den enda egentliga nackdelen är att den enligt författaren bara håller en vecka i kyl. Såsen är dock såpass god att den förmodligen är slut innan dess ändå...

3 Chipotle (kan bytas ut mot önskad mängd chipotletabasco eller chipotlepaste)
1 msk olivolja
1 gul lök, hackad
1 msk senapspulver
3 cm stor bit ingefära, hackad
1 vitlöksklyfta, skalad och hackad
1/4 dl ananasjuice
3 habanero, hackade
1 msk worcestershire sås
2 tsk tomapuré
1 msk mörk sirap
2 msk vintvins vinäger
1 tsk röd curry pulver
1 tsk chilipulver
Salt och peppar efter tycke

Blötlägg chipotlen tills den är mjuk. Hacka den sedan fint. Spara blötläggningsvattnet!
Värm oljan i en liten kastrull och stek löken tills den är glansig, på gränsen till brynt.
Lägg i senapspulvret och chipotlen och fräs det någon minut. Rör om hela tiden
Lägg i ingefäran och vitlöken och låt fräsa en minut. Rör om hela tiden
Lägg i resten av ingredienserna och koka upp. Låt småkoka i 15 minuter.
Häll ner koket i en mixer (eller använd en stavmixer) och mixa tills det är en slät sås. Är såsen för tjock så tillsätt blötläggningsvattnet från chipotlen (eller häll på vanligt kranvatten) tills ni har önskad konsistens.

3 kommentarer:

  1. Låter fantastiskt gott. Detta ska fanimig provas redan under morgondagen.

    Då jag fortfarande är en aning skeptisk, dock utan att få någon skugga alls att falla över din resliga gestalt, vill jag testa DIN variant.

    Funkar den, kan jag mecka vidare med personliga Skegrievarianter.

    Frågor[kolon]

    - Vilken rökta produkt körde du?
    - Vilken Habbis körde du? Ganska stor skillnad mellan de olika varianterna ;)
    - Colmans senapspulver eller?
    - 1 vitlöksklyfta? Eller menade du en lök? Verkar toklite med en klyfta.

    Tack för senast förresten. Vi gjorde ett bra jobb som smoke masters.

    SvaraRadera
  2. 1. Jag körde med Santa Fe Grande, ungefär
    samma styrka som en normal jallis, inte
    som våra klenisar.

    2. Caribbean Red

    3. Ja, Colemans (finns det något annat?)

    4. Vitlök... Jag är ganska förtjust i vitlök så
    jag får ärligt säga att jag faktiskt
    stoppade i mer än en klyfta. Ta efter eget
    tycke.

    Jag tror att det som gjorde just denna sås så bra (i mitt tycke) var alla smaker som på något sätt blev "ETT" med en något fördröjd hetta. Den var inte syrlig som de såserna som håller länge i kylen (vinäger) utan snarare ganska söt men ändå...

    ääh! Det går inte förklara. Testa så får du se. Sen går det alltid att justera receptet en del. Ovan är originalreceptet översatt från amerikanska mått. Jag avvek på ett par poster och lyckades få till det mycket bra för mina smaklökar på första försöket.

    SvaraRadera
  3. Det har kommit till min kännedom att man kan blanda i Atamon i såsen när den är färdigkokt och upphälld i flaska. På så sätt skall man faktiskt kunna förlänga hållbarheten avsevärt.

    SvaraRadera