onsdag 17 november 2010

Rocoto Rocoto

Växthuset är nu tomt, nästan. Kvar står en hink med jalapenos som jag inte anser vara värda att komma in i stugvärmen. De saknar helt styrka så därför får de stå kvar och så får vi se hur länge de klarar bristen på ljus och värme. Har jag tur kanske de får lite ryggrad av den tuffa behandlingen och börjar producera capsaicin.

Alla plantor som fått flytta in har dessutom tagit med sig diverse insekter så det är ett evigt klämmande, varje dag. Jag förstår inte hur de sabla lössen kan föröka sig så fort.

En planta som inte är drabbat av insekter är PI 585260. Den har stått i köksfönstret sen den var ett litet frö och den verkar trivas ganska bra där. Hade jag inte beskurit den så hade grenarna förmodligen täckt hela fönstret trots den lilla 18cm krukan.


Provsmakning och fröinsamling. Smaken var ganska syrlig och köttet var riktigt saftig och krispigt. Nu fegade jag och åt bara längst ut på frukten (skulle använda den i hemmagjord chiliketchup) och där var den inte så farligt stark. Jag behövde i alla fall inte plocka fram glasspaketet.


En annan rackare som börjat mogna är Bruna Rocoto. Den behöver dock några dagar till tror jag. Dumt att chansa när man har få frukter och inga frön kvar. Själva frukten är dessutom ganska liten vilket jag antar beror på att den fått bo riktigt trång hela sitt liv.


Favorit i repris... Bhut Jolokia - Omgång nr 2

Japp, den blommar för fullt igen och sätter nya frukter varje dag. Jag önskar att jag hade haft samma tålamod som andra chiliodlare, att låta alla sitta kvar på plantan för att lysa upp köket lite, men det har jag tyvärr inte. När en frukt är mogen skall den användas! =)

2 kommentarer:

  1. Härligt att se att du fortfarande har kvar glöden. Mina inflyttade plantor blev helt täckta av löss på ett dygn, så jag kommer att klippa ner dem mycket strängt och se om jag kan få dem att övervintra.

    Jag har några frön åt dig från min bruna Rocoto om det skiter sig med din.

    SvaraRadera
  2. Jag är ju fortfarande pappaledig så jag har all tid i världen att klämma löss! Det blir bara ett par per planta och dag nu så jag har verkligen fått ner beståndet kraftigt. =)

    SvaraRadera