söndag 31 oktober 2010

Såstest

Jag har nu äntligen testat några utav Blairs såser. Trodde att de skulle vara sjukt starka, vilket de i och för sig var, men på SHU skalan visade det sig att just de såser jag inhandlat inte var så fruktansvärda som man kunnat tro.

Jag började med Jalapeño Death Sauce som är en mild sås och konstaterade att det faktiskt var relativt mild. Den föll inte mig på läppen helt så den kommer inte inhandlas fler gånger.

Nästa sås ut var Original Death Sauce. Den var betydligt starkare och fantastiskt god. Jag kan rekommendera denna till alla som vill ha en stark sås men ändå inte en sjukt stark sås. Den skall hålla en styrka på 35.000 SHU

Tredje såsen blev After Death Sauce. Nu blev det faktiskt ganska besvärande. Det brände riktigt bra och ville inte riktigt ge med sig, trots att jag vara tog en liten tesked. Smaken var okej men Blairs original death sauce var betydligt mycket godare. Testade på Tacos lite senare och där gjorde den sig mycket bättre. Styrkan ligger på 50.000 SHU

Sista såsen som skulle provas var Sudden Death Sauce. Denna sås var den värsta av de fyra med sina 105.000 SHU. Det första jag slogs av var smaken. Den var faktiskt inte speciellt god. Det som förstörde smaken för mig var ginseng. Det påminner mig väldigt mycket om naturläkemedel och gajol? shots vilket jag inte är speciellt förtjust i. Sen kom hettan... Det small bara till, helt oväntat, och sen accelererade den ytterligare så det blev en smula svettigt trots den lilla teskeden.

Jag har nu äntligen lyckats få tag på Chipotle molidos, den stora blåa tuben. Den är helt suverän!! Jag har än så länge bara testat den på hamburgare och tacos men jag misstänker att jag kommer behöva en hel kartong till nästa sommars grillsäsong. Härlig rökig smak, en del sötma och lite lagom hetta.


I helgen provsmakades min första rocoto och jag måste säga att jag blev väldigt överraskad. Den var mycket god med en smak som enligt mig påminner lite om sharonfrukt med lite paprika i. Efter första bettet kunde jag också konstatera att konsistensen inte var lik någon annan chili jag bitit i heller. Även här påminde den ganska mycket om sharonfrukten men där tog likheterna slut. Eller rättare sagt, jag kom av mig i tankeverksamheten för den var stark, riktigt STARK och den gav mig värsta läppsvidet någonsin. I munnen gick det över relativt snabbt men läpparna fortsatten bränna i runt 30 minuter. Hoppas jag inte får besvär i morgon... =)

Frön för framtida bruk insamlas givetvis för denna sort kan jag definitivt tänka mig att odla igen.

2 kommentarer:

  1. Mäster, var hittade du Chipotle molidos?

    Kul att du gillade Rocoton. Som du sett är det en av mina klara favoriter. Bara synd att årets skörd blev så liten. Spara några fröer åt mig. Vill ha massor av dessa till nästa säsong.

    Håller på att titta igenom din frölista. Kommer med en önskelista om ett tag (du har ju så sjukt många sorter ;) )

    SvaraRadera
  2. http://www.extremefood.se/

    Ska bli spännande att pröva de andra sorterna om dom nu klarar sig och vill mogna. Det lär väl dröja någon månad eller två tills dess dock

    SvaraRadera