söndag 10 juni 2012

Första batchen, mindre lyckad?


Så var då första omgången sås producerad. 7st Trinidad, 4st Naga Morich 4st Bailey Piquin och 3st habanero chipotle, plus diverse utspädare. Resultat efter mixning kändes inte helt ok. Det fanns en liten besk eftersmak som jag hoppas växer bort med tiden. Annars är det väl bara att göra ett nytt försök om någon vecka, då tillräckligt många Trinidad mognat igen. Detta är den starkaste sås jag någonsin producerat, en knivsudd fick det att bränna ordentligt, nästan mjölkordentlige,  så jag antar att TSMB är ganska stark. När jag öppnade en frukt fanns det faktiskt lite vätska i den, inte små "svettdroppar" som man normalt sett kan se utan en liten pöl.

Slutresultatet.. Inte den mest färgsprakande såsen men det sprakade ordentligt i munnen i alla fall! =P

Sen var jag ju givetvis tvungen att pröva på att "pickla" habaneros. Åt inlagd habanero när jag var i Mexico förra året och tyckte faktiskt att det var helt ok På något sätt så hade den värsta hettan försvunnit i inläggningen så jag har höga förväntningar på min inläggning som är redo om ungefär en månad. Nu valde jag kanske inte de mildaste sorterna, Scotch bonnet Chocolate och Caribbean Red, men va fanken..!

Ser inte så aptitliga ut men det är ju upplevelsen och smaken man är ute efter.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar