fredag 14 maj 2010

Omskolning igen

Det växer så det knakar i mina små krukor och här om dagen var det dags för omskolning nr 2 för mina förstsådda sorter. Tyvärr så är kameran fortfarande i London så jag har inte förevigat detta men den kommer hem senare ikväll tillsammans med Christin så det blir lite nytt på lördag. Återstår att se hur uppskattat växtligheten är för hennes del då plantorna tar mer plats nu än vad det gjorde när hon åkte. =)

För ungefär en vecka sedan fick jag lite fröer som egentligen var tänkta till nästa år. Sen tänkte jag som så att om jag sår dem nu så har de ju ett jätteförsprång inför nästa år så de fick åka ner i jorden i år istället. Hälften utav dessa har nu i alla fall sett solljuset, eller rättare sagt, lysrörslampan för första gången och sträcker på sig rejält. Helt otroligt vad allt tar fart när fotosyntesen tar vid. Det tar ungefär en vecka för att fröet skall gro och skjuta upp sin stam ovanför jordens yta och då är växten bara 1cm från rot till topp. Några dagar senare växten 2-4cm lång, ovanför jord och förmodligen lika lång under.

De sorter som kommit upp är än så länge

Bhut Jolokia, chinense - Världens starkaste chili
Fatalii, chinense - En mycket stark chili
Serrano Tampiqueno, annuum - Lite mer normal styrka
Red Long Slim Cayenne, annuum - Alla vet väl vad detta är..
Golden Cayenne, annuum - Som namnet antyder, en annan färg

I onsdags fick jag ännu flera frön. Dessa skall jag dock inte plantera i år. Det finns helt enkelt inte plats för dem. Det finns för övrigt inte plats för alla som redan är planterade så jag har ett litet problem.. Jag hoppas på att det kommer bli en tidig och varm sommar så jag kan flytta ut växterna till nya lilla växthuset snart

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar