lördag 8 maj 2010

Röka chili

Rökt chili är i mina ögon den i särklass bästa kryddan som finns. Detta menar jag trots att mina erfarenheter att använda detta är i princip obefintliga. Jag har ännu inte lyckats hitta rökt chili i matbutiker men det finns lite olika sajter på internet som säljer detta. Det är dock ganska dyrt, runt 600-700kr/kg, så jag tänkte testa att röka själv istället.

Ett litet problem bara. Chili skall helst kallrökas och jag har ingen kallrök. En sådan rök kostar dessutom ganska mycket pengar, från ca 3000kr och uppåt. Det är alltså inte aktuellt att köpa en kallrök. Det är tur att man har gott om tid och internet. Hittade ett intressant försök på YouTube där man helt enkelt stoppade ner träflis i en gammal konservburk, stoppade in en lödpenna i burken och in med det i grillen tillsammans med det man nu vill röka. Skall bli riktigt intressant att testa resultatet av detta och jämföra med en dyr köpt chipotle

Det får bli en liten utflykt till Jula och K-Rauta i morgon tror jag...

Inköpslista: Lödpenna 59:- Hickoryflis 69:- Konservburk 4,90:-

Fortsättning följer på detta lilla experiment så fort artiklarna är inhandlade och det är regnfritt väder ute.

3 kommentarer:

  1. Vilken bra blog du har, och att tillika hitta en chiliheadalike i grannkommunen var ju en trevlig överraskning.

    Jag har samma preferenser som du om chipotle och har funderar på att bygga en rök. Har träffat en annan galning i Malmö via bloggandet (David), och han byggde en gigantisk rök tillsammans med några kompisar i Genarp, så han har erbjudit sin kunskap vid ett eventuellt rökbyggprojekt.

    Hör av dig om du är sugen på att vara med. Det hade ju varit kul om den var färdig till höstens skörd.

    SvaraRadera
  2. Du kan hitta en billig kallröksgenerator som kan använda i klotgrillen. Finns på www.carnivor.se

    SvaraRadera
  3. Hmm.. Har letat efter en sådan produkt men ej hittat någon som ryker tillräckligt länge. Får se om Janne får igång rökskåpet efter sommaren annars är detta definitivt en intressant alternativ. Tack! =)

    SvaraRadera