måndag 18 oktober 2010

Capsicum Pubescens

Så var då verksamheten ute avvecklad för den här säsongen. Kvar finns nu bara inne. Än så länge fungerar det på fönsterbrädorna och när solen inte har kraft kvar så det räcker så finns det lysrör. Där är dock platsen mer begränsad så jag hoppas solen räcker till ett tag till.

På fönsterbrädor och under lysröret växer i vilket fall ett antal plantor. De flesta är C. pubescens och det verkar än så länge fungera riktigt bra.


PI 585260
växer bra och har 10-tal frukter än så länge. Hittar ingen info om denna längre så den skall bli intressant att prova när den mognat.



Turbo Pube har vuxit bra och ett 10-tal frukter hänger kvar. Den verkar ha slutat blomma och växa nu så fokus borde ligga på att låta frukter växa och mogna.


Brun Rocoto har vuxit fint och har inte haft några problem med blomavfall. Ser ut att kunna bli riktigt mycket frukt på denna. (för en inomhusodling i liten kruka)



Rocoto/Locoto/Manzano var jag för sen med att ge ett nytt hem och därför har bara tre frukter blivit till på denna. Inga nya knoppar på gång vad jag kan se så jag får förmodligen nöja mig.


Rocoto de San Isidro har blommat kraftig ganska länge men fram tills för en vecka sedan så hade bara en frukt valt att hänga kvar. Nu har dock ytterligare 5st anslutit och jag ser än så länge ingen ände på nya blommor.

Hyper Pube har jag haft lite problem med. Som med flera utav mina pubescens så tappar den de flesta blommorna efter pollinering. Det skall annars vara en ganska kompakt och rikbärande växt men jag har än så länge bara lyckats få en frukt. Många fler blommor är på gång så jag håller tummarna.


Grif 9345 håller tillbaka lite med frukteriet. Två stycken har den mäktat med än så länge och mer begär jag faktiskt inte av denna, i det vilda, ganska stora växt. Den bor nämligen i en 14cm kruka hos mig.


Sen har jag då ytterligare ett par sorter som dock inte börjat producera någon frukt ännu. Återstår att se om det blir något på dessa i vinter. Skulle det inte gå så får de en riktigt tidig start på nästa säsong istället.

Alla C. Pubescens har fram tills nyligen stått i 14cm krukor. Det har inte varit optimalt med det har fungerat. Lite mer än hälften har nu fått ett större hem men förmodligen inte så stort som de kanske helst velat ha. Jag ser detta året som en provsmakningssäsong och de som får bra betyg får växa vidare i nya mycket större krukor 2011 och förhoppningsvis uppbringa gigantiska 2:a års skördar! =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar