måndag 25 oktober 2010

Plötsligt så händer det bara...

Vet inte hur länge jag väntat men igår såg jag att det hade hänt. Min Rocoto 'Canario' har äntligen börjat skifta färg! Nu väntar jag otåligt på att den skall mogna helt så den med rättvisa kan få sin slutförvaring, min mage.


En annan sort som jag också har väntat länge på är Ancho Grande. Alla verkar ha sin egna åsikt vad det gäller namnet på denna frukt så jag känner mig tvingad till att en gång för alla reda ut begreppen Ancho, Poblano, Pasilla, Mulato mm. Till min hjälp har jag sen förra veckan en version av chilebibeln som är skriven av apostlarna Dave DeWitt och Paul W. Boslan.

En annan smygare som har börjat mogna är Fatalii. Jag har inte smakat på denna heta frukt ännu men räknar med att göra det under veckan. Den skall enligt andra skribenter ha en ganska så speciell smak men ändå habaneoaktig, och givetvis mycket stark. =)

2 kommentarer:

  1. Grattis, mannen. Ser ut att bli en het höst i Vellinge också :)

    Jag ska ta tag i min frölista så snart som möjligt. Återkommer i ämnet. Under tiden kan du väl spara några fröer från din(a) rocotoer?

    SvaraRadera
  2. Som det ser ut nu kommer det finnas gott om fröer till de flesta C. pubescens jag har innan årsskiftet.

    SvaraRadera