måndag 11 oktober 2010

Första frosten !!

-- F R O S T --

Jag har fortfarande runt 20 hinkar med plantor som bär en massa omogen frukt och vissa utav dessa har jag inte fått någon mogen frukt på ännu. Solen går så lågt nu att den bara belyser växthuset ett par timmar om dagen och jag har inte tätat nertill så den kyliga luften sipprar rakt igenom. Något var naturligtvis tvunget att göras...

Nu är detta tyvärr långt ifrån alla plantor. Det är bara 6st som kommer utifrån så resten står kvar där ute i kylan på vinst och förlust. Jag kan dock trösta mig med att de som står kvar ute i kylan redan finns representerade i frysen eller i torkad form i sådan mängd att jag klarar mig till nästa sommar.

Fatalii fick flytta in för några veckor sedan. Den reagerade på precis samma sätt som Bhut Jolokai gjorde, dvs alla kronblad, blomknoppar och blommor vissnade och frukterna stannade i växten. Att frukterna är små kan dock bero på att den för en vecka sedan bodde i en ännu mindre kruka så jag får väl skylla mig själv.

Ancho Grande (eller vad den nu kallas i omoget, ej torkat tillstånd) flyttade in idag. Den har stått ute med fullvuxna frukter i nästan 2 månader så lite värme borde göra susen för denna. Jag får bara hoppas att den inte lider allt för mycket brist på ljus för den fick inte riktigt plats under lampan. Den är hårt ansad så det finns ungefär lika många blad som frukter. =)


Pasillan fick även den flytta in idag och den har också varit fullvuxen i nästan 2 månader. Denna planta klippte jag ner lite för tidigt vilket medförde att den inte hann sätta fler blommor i tid så 3 frukter är allt jag får från denna. De är dock stora, 2 dm långa ungefär, så det räcker nog till flera grytkok.


Scotch Bonnet Yellow visade sig vara en orange istället vilket är synd. Den råkade ut för samma sak som både Fatalii och Bhut Jolokai men den hade redan satt ganska mycket frukt så det gjorde inte så mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar