tisdag 24 augusti 2010

Lite nyskördat på kvällskvisten

Från vänster: Santa Fe Grande, Golden Cayenne, Paprika? och Fresno

Plantorna trivs bra i det nya växthuset. Har plockat en hel del den senaste tiden så vissa plantor börjar "ta slut". Illa illa... Inga nya blomknoppar på gång heller så det blir nog inte fler än de som hänger kvar på plantorna i år.

Man skall väl inte misströsta allt för mycket över att två sorter snart är slut, har lite drygt 40 andra sorter kvar som inte mognat helt ännu men det är på gång!

En chileheads värsta mardröm

När vi var iväg på semester för ett par veckor sedan slog av någon anledning våran jordfelsbrytare ifrån vilket medförde att både kyl och frys blev utan ström i fyra dagar. Jag är ganska petig när det gäller datumvaror och varor som bör förvaras i kyl vilket medförde att jag var tvungen att slänga en hel del flaskor med diverse riktigt heta såser som jag införskaffat mig under vår/sommar. Även mitt egna hopkok fick kastas så jag har varit helt torrlagd på het sås de senaste veckorna.

Det har varit tungt. Såpass tungt att jag till och med hackade ner en purple tiger på min tacos i fredags, å fy faan... Habaneros är starkare men den här rackaren var på något sätt stark på ett mycket obehaglig och direkt sätt att jag faktiskt var tvungen att skrapa av hacket från min tacos. Den var faktiskt inte speciellt god heller så den får förbli en prydnadsplanta i fönstret.

Jag ser dock ljuset i slutet av tunneln. Inom en vecka kommer flera frukter på min röda habanero vara mogna och även Habanero White är på gång så det läääär bli ett hopkok inom kort.

Halleluja !!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar