torsdag 26 augusti 2010

Plötsligt så händer det...

Early Jalapeno förknippade jag med en ruskigt snabb jalapeno och vad jag läst så skulle det ta ca 65 dagar från frö till frukt. Jag har väntat och väntat men inget har hänt. Nu i efterhand antar jag att dessa dagar inte innebär mogen frukt utan just bara fullvuxen frukt.

I vilket fall som helst så är chipotlen nästan slut här hemma, ett rökbygge är nära förestående på ett eller annat sätt, men mina Jalapenos lyser fortfarande mörkt grönt och har gjort det under en längre tid.

Tills idag!

Att samla frön är ett måste, ju fler desto bättre och ju fler sorter desto ännu bättre! Jag har försökt att samla det till en av min fru anvisad plats med det har blivit lite mer än vad som får plats så nu ligger det hushållsark lite här och var och det är INTE populärt. Men måste man så måste man. =)



Det blir Bhut Jolokai i höst! Åtgärder är vidtagna och levereras inom kort för att försäkra att dessa värstingar kommer att mogna.

Under fredagseftermiddagen kommer tre utav dessa halvmogna delikatesser bli en liten flaska sås. Jag kan inte vänta längre. Under en kräftskiva för 2 veckor sedan konstaterade jag och ett par andra att frukterna, trots att de då var omogna, var ohyggligt starka och att den karaktäristiska smaken redan var utvecklad.


Detta var en överraskning. Planterade en massa olika sorters Rocoto i mitten av juni. Avsikten var inte att få någon frukt i år utan en hyfsat tidig skörd till våren/sommaren nästa år. Nu ser det dock ut som om jag kommer att få färsk Rocoto/Locoto/Manzano till jul. Trevligt!!

Kan vara bra att vänja munnen med lite färsk rocoto och habanero för efter nyåret drar vi i familjen till yucatanhalvön i Mexico. Jag lovar att göra mitt yttersta för att få tag på många, ovanliga och spännande sorter att ta med mig hem. Synd att min växtlista redan är klar för nästa år. Kan bli riktigt svårt att få plats med fler.. =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar